Tervislik toitumine ja dieedid

Tervislik toitumine ja dieedid

Tervislik toitumine ja dieedid

Tervislik toitumine on selline toitumine, mis kindlustab organismi vajaliku hulga energiaga ning toitainete, vitamiinide, mineraalainete ja mikroelementidega. Kuna kõik inimesed on erinevad, pole olemas kõigile ühesugust tervisliku toitumise skeemi – näiteks lapsed vajavad palju toitaineid ja energiat kasvamiseks, profisportlasel kuluv energiakogus on hoopis erinev kontoritöötajale vajalikust energiahulgast jne.

Paljud toitumisspetsialistid on seisukohal, et tervisliku toitumise jaoks tuleks aluseks võtta toit, mis on kasvatatud piirkonnas, kus me elame. Põhjuseks on asjaolu, et põlvkondade jooksul oleme just sellise toiduga kõige paremini kohastunud. Arvestades tänapäevast globaliseerumisprotsessi, mille juures täna võime elada ühes maailma otsas, homme aga teises, pole see nõuanne aga alati rakendatav. Igal juhul peaks toitumine aga olema mitmekülgne ja tasakaalustatud, s.t. erinevaid toitaineid tuleks tarbida õigetes vahekordades.

Muidugi sõltub tervislik toitumine ka sellest, milline inimese tervise seisund tegelikult on. Siit jõuamegi dieedi mõisteni.

Dieet on toitumiskord, s.t. laialt võttes igasugune režiim, mille järgi konkreetne inimene toitub, olgu see siis tervislik või mitte. Eesti keeles mõistetakse dieedi all enamasti siiski teatud piirangutega toitumisrežiimi mingi kindla eesmärgi saavutamiseks. Selliseks eesmärgiks võib olla näiteks ema hea tervise ja loote õige arengu tagamine raseduse ajal, sportlase vormi säilitamine, haige organi ülekoormamise vältimine, kaalulangetamine jne. Dieetide väljatöötamise ja uurimisega tegelevat teadusharu nimetatakse dietoloogiaks.

Tänapäeval pakuvad inimestele suurimat huvi kehakaalu langetamiseks ja optimaalse kehakaalu säilitamiseks mõeldud dieedid. Kuna eesmärgiks on kas tervise parandamine (sageli on ülekaalulisus seotud ainevahetuse häiretega) või selle  halvenemise vältimine, on faktiliselt tegemist meditsiiniliste – ravi- ja profülaktiliste – protseduuridega. Siinkohal rõhutame veelkord, et dieet ja tervislik toitumine ei ole sünonüümid – selleks, et dieet oleks tervislik, tuleb see õigesti valida ja õigesti läbi viia. Dieedi (eriti suure efektiivsusega dieedi) ebaõige rakendamine ning kaalu liigne langetamine võivad lausa eluohtlikud olla. Seetõttu on dieedi läbimisel soovitatav, mõnikord aga lausa kohustuslik, teha tihedat koostööd selle ala spetsialistiga.

Järgnevas artikliseerias vaatlemegi lähemalt tuntumaid kehakaalu kontrolli all hoidmiseks mõeldud dieete, nende iseärasusi, plusse ja miinuseid.

Kas ka Teie soovite kõhnuda 8-15 kg võrra 40-ne päevaga loomulikul viisil
ning säilitada oma kaalu ka edaspidi?

Doktor Simeonsi Dieet –
kiire, tõhus ja ohutu lahendus ülekaalu probleemile

 

Jätke vastus