Süsivesikud – kas need on kahjulikud?

Rahvasuus räägitakse palju sellest, et süsivesikud teevad paksuks. Soovitatakse süsivesikuid vähem süüa. Püütakse olla täiesti süsivesikutevaesel dieedil, et kõhnuda.

On olemas kiired ehk lihtsüsivesikud ja aeglased süsivesikud. Oma igapäeva toidulaual peaks aeglased süsivesikud kindlasti olema sees! Süsivesikud pole kahjulikud!

Dr Simeonsi dieedi ajal me ei söö üldse süsivesikuid, kuid samal ajal saame kõik vajalikud toitained oma varurasvast. Kuidas? Sellest me räägime väga hea meelega kui võtate meiega kontakti.

Praegu aga ma kirjutan sellest, miks on meile vaja süsivesikuid ja milliseid neist oma dieedivabal ajal igapäevasel toidulual eelistada.

Süsivesikud täidavad organismis mitmeid funktsioone:

  • on organismi põhiliseks energiaallikaks: 1 gramm süsivesikuid = 4 kcal,
  • kuuluvad rakkude ja kudede koostisesse,
  • määravad veregrupi,
  • kuuluvad paljude hormoonide koostisesse,
  • omavad kaitsefunktsiooni antikehade koostises,
  • neil on inimorganismis varuaine roll – maksas ja lihastes talletatav glükogeen on ajutine glükoosi tagavara, mida organism saab vastavalt vajadusele hõlpsasti kasutada,
  • kiudained on vajalikud seedesüsteemi korrashoidmiseks.

Süsivesik ei ole seesama, mis suhkur. Suhkur on kokkuleppeline käibemõiste, mida kasutatakse peamiselt sahharoosi aga ka teiste magusamaitseliste vees lahustuvate lihtsüsivesikute (mono- ja disahhariidide) kohta.

Peamised süsivesikud ning nende parimad allikad:

Mono- ja disahhariidid ehk lihtsüsivesikud ehk suhkrud

Glükoos ehk viinamarjasuhkur: mesi, puuviljad, marjad, mahlad
Fruktoos ehk puuviljasuhkur: puuviljad, marjad, mahlad, mesi
Laktoos ehk piimasuhkur: piim ja piimatooted
Maltoos ehk linnasesuhkur: teraviljatooted
Sahharoos e lauasuhkur: suhkruroog, suhkrupeet, lauasuhkur, suhkrut sisaldavad tooted, puuviljad,      marjad

Oligosahhariidid 

Maltodekstriin: saadakse tärklisest, kasutatakse peamiselt toidulisandina. Leidub ka õlles ja leivas.
Rafinoos: kaunviljad

(Disahhariidid kuuluvad ehituslikult oligosahhariidide alla)

Polüsahhariidid

Tärklis: kartulid, teraviljatooted, riis, pasta
Kiudained (tselluloos, pektiin): teraviljad, puuviljad

Peamine toidu süsivesik on tärklis. Tärkliserikkaid tooteid sööva inimese seedekulglas toimub tärklise lagunemine, mis annab rohkesti glükoosi. Kõige tärkliserikkamad on teraviljade terised ja kartuli mugulad.

Kogu päevasest tarbitavast toiduenergiast peavad süsivesikud katma 55–60%. Lisatavast suhkrust saadava energia osatähtsus ei tohiks ületada 10% päevasest toiduenergiast.

Meie organism, eriti aga aju, vajab pidevat glükoosiga varustamist, tagamaks efektiivse ja tulemusliku toimimise. Süsivesikute parimaks allikaks toidus on teraviljatooted, kartul, köögiviljad, puuviljad ja marjad, mis sisaldavad rikkalikult vitamiine, mineraalaineid, kiudaineid ja antioksüdante.

Inimene, kelle energiavajadus on 2000 kcal, peaks päevas tarbima:

0,55 x 2000 kcal/4 kcal = 275 g kuni 0,6 x 2000 kcal/4 kcal = 300 g süsivesikuid.

2500 kcal päevase energiavajaduse juures on soovitatav päevane süsivesikute hulk 345–375 g, 3000 kcal korral 410–450 g.

Ole suhkruga mõõdukas!!!

Enamik inimesi kipub tarbima suhkrut liiga palju, sest süüakse palju maiustusi, kooke-küpsiseid ja teisi suhkrurikkaid toite ja juuakse karastus- ja mahlajooke. Töötlemata toiduainetes, näiteks puuviljades ja piimas sisalduvat suhrut ei pea kartma. Vähendada tuleks ennekõike toitude söömist, mis sisaldavad lisatud suhkrut.

Suhkrut lisatakse paljudesse erinevatesse toitudesse, kuid kõige enam sisaldavad seda:

  • karastus- ja mahlajoogid, nt 500 ml limonaadi võib sisaldada ligi 40-50 g e 10 teelusikatäit suhkrut,
  • maiustused, kommid, küpsised, moos,
  • koogid, tordid, saiakesed, pudingud, jäätis.

Peamiseks suhkrurikaste toitude paheks on ühelt poolt suhteliselt suur energiasisaldus, kuid teiselt poolt reeglina ka üsna väike vitamiinide ja mineraalainete sisaldus. Samuti sisaldavad paljud suhkrurikkad tooted lisaks ka palju rasva, nt. šokolaad, küpsised, saiakesed, koogid ja jäätis.

Suhkrurikkad toidud ja joogid võivad kahjustada ka hambaid, kui ei pöörata piisavalt tähelepanu suuõõne hügieenile. Hambaid tuleb pesta korralikult vähemalt 2 korda päevas ning puhastada neid näiteks närimiskummiga ka toidukordade vahel. Kui puuviljades sisalduvad suhkrud hambaid nii palju ei kahjusta, siis puuviljamahlades on nende struktuur lõhutud ning seega kahjustavad nad hambaid sama palju kui iga teine suhkrurikas toit, eriti juhul, kui neid tarbida tihti. Klaas puuviljamahla päevas on siiski soovitatav juua ja just toidu kõrvale, sest see rikastab meie toidulauda vitamiinide, mineraalainete ning fütokemikaalidega.

Suhkrut saab vähem tarbida!

  • Söö vähem suhkrurikkaid näkse, karastusjookide tarbimisel jää mõõdukaks
  • Asenda karastus- ja mahlajoogid magustamata lahjendatud puuviljamahlaga, veel parem, veega. Lahjendamiseks võid kasutada ka gaseeritud vett.
  • Küpsetitest eelista karaskit, täisterajahust tooteid, puuviljade-marjade või kohupiimatäidisega tooteid.
  • Vähenda suhkru kogust, mida lisad kohvile ja teele või hommikuhelvestele.
  • Asenda moos, marmelaad ja mesi saia peal näiteks banaanilõikudega või hoopis madala rasvasusega võiete või määrdejuustuga.
  • Loe alati pakendite märgistust, et valida toite, mis sisaldavad vähem lisatud suhkrut.
  • Valmistades ise küpsetisi, vähenda suhkru kogust retseptides.
  • Puuviljakonservide hulgast eelista omas mahlas tooteid siirupis toodetele
  • Vali tavalised täisterahommikuhelbeid suhkru-, šokolaadi- ja meekattega hommikuhelveste asemel.

Seda kõike Sa saad teha kui tahad oma kaalunumbrit hoida.

Kui Sul on kaalunumber juba kasvanud selliseks, et ise oma kaalunumbri alandamisega toime ei tule, siis meie aitame Sul 40 päevaga vähendada kaalunumbrit 8-15 kilo!

Dr Simeonsi dieediga on kaalulangetamine vaid varurasva arvelt ja see dieet on keha jaoks täiesti tervislik. Dieedi ajal saab inimene toitaineid 2000 – 4500 kcal päevas ning tulemusena on klientidel tervis paranenud. Kuidas see dieet toimib? Palun võtke meiega ühendust ja me räägime sellest!

Teil on võimalik juba juunis olla ilusamas vormis!

Informatiivne Voldik

Asume Tartus aadressil Struve 4, II korrusel. Esmaspäeval ja reedel olen inimesi vastu võtmas kell 12-17. Muul ajal kokkuleppel!

Struve 4 on kohe Tartu ülikooli raamatukogu peasissekäigu vastas asuv heleroheline puumaja (teater Vanemuine lähedal). Palun helistage mulle kui ei leia asukohta!

Samas kliendi kohtumine oma konsultandiga polegi kohustuslik. Meil läbivad kliendid väga edukalt ka dieedi kui me juhendame neid telefoni või meili teel. Oma konsultant on kliendile terve dieedi jooksul igapäevaselt kättesaadav vastavalt kliendi vajadusele. Klient ei jää meie dieediga üksi. Paketi eest makse on ühekordne makse ja oma konsultandiga suhtlemise eest enam ei pea lisaks maksma.

Dieedi jooksul saab nõuandeid ka edaspidises elus toitumiseks.

Rõõmsat kevade jätku teile kõigile!
Aire Kängsep
Dr Simeonsi dieedi konsultant
Telefon: 513 4243
www.simeonsidieet.ee
facebook.com/simeonsidieet

Comments are closed.