Rohelised smuutid – tee oma kehale taaskäivitus!

Tervislikke eluviide propageerivates videotes on mu silm tihti jäänud pidama rohelist ollust meenutavatel  tervisejookidel, mis välisel vaatlusel päris hirmutav jook tundub. Sinna juurde lisatud särasilme tekst, kui kasulik on roheliste smuutide joomine ja kui palju meie keha sellest saab, on pannud mind teemasse süvenema ja tahan jagada ka teiega oma uusi põnevaid leide.

Allikad: Rohelised smuutid ja EevaRelli.com.

Roheline smuuti, mis see on?

Roheline smuuti on rohelised lehed (nagu näiteks spinat, salat, kapsas jne) peenestatuna vee ja puuviljadega. Smuuti komponendid purustatakse blenderis. On oluline teada, et roheline smuuti on mikserdatud jook, mitte mahl ja smuutide tegemiseks ei ole vaja mahlapressi.

Blenderdamist aga on vaja, et purustada rohelise lehe kiud (tselluloos), et toitained saaksid paremini imenduda ja organismil oleks neid kergem omastada.

Rohelise smuuti põhikomponendid on:

  • Rohelised (mida tumedam seda parem) leht(köögi)vilja lehed
  • Värsked puuviljad
  • Maitsemarjad
  • Vesi või taimne piim

Rohelised lehtviljad, puuviljad, ja vesi

Kasuta ligikaudu 60% puuvilju ja 40% rohelist. Lisa vesi blenderisse kõige esimesena. Vali puuviljad nagu banaanid, õunad, pirnid, viinamarjad, virsikud või ananass. Maitsenüansside andmiseks lisa marju. Kasuta ükskõik millist rohelist, nagu näiteks spinat, käharpeakapsas, lehtkapsas, bok choy, rohelise salati variandid, petersell, lehtpeet, võilill, naat, nõges jne. Eemalda rohelistelt lehtviljadelt tugevad varred ja leherootsud.

Kui palju smuutit ma peaksin jooma?

Proovi juua vähemalt üks roheline smuuti päevas. See võib olla nii hommikueineks kui ka vahepalana, ikka just nii nagu sobib Sinu päeva- ja ajakavaga. Kasuta erinevaid kombinatsioone, et suurenda puu- ja lehtköögiviljade valikut oma toidus.

Pea meeles! Sa ei pea kõiki toidukordi asendama rohelise smuutiga. Lihtsalt lisa üks roheline smuuti oma toidukorda iga päev ning Sa näed peagi huvitavaid tulemusi. Just see ongi „roheliste smuutide vägi“.

Milleks lisada rohelisi lehtvilju smuutidele?

Kõigi uuemate uuringute järgi on just tumerohelised lehtviljad need, mida me peaksime tarbima suurtes kogustes. Need varustavad meie keha väga paljude erinevate toitainetega. Kuid palju me tegelikkuses igapäevaselt tarbime tumerohelisi lehtvilju ja köögivilju? Optimaalne kogus oleks 2 suurt kimpu (u 500g) rohelisi lehtköögivilju päevas + 5 peotäit puu- ja juurvilju. Seda kogust polegi nii lihtne ära tarbida. Siinkohal ongi heaks abimeheks smuutid.

Kuidas alustada?

Kui soovid alustada roheliste smuutide tarbimisega, siis kõige parem on proovida esialgu hästi lihtsaid ja maitselt magusaid retsepte, kuhu lisad vähehaaval rohelisi lehtköögivilju, seda kogust vähehaaval suurendades.

Rohelistest lehtköögiviljadest on alustuseks kõige sobilikum spinat, mis on neutraalse ja pehme maitsega. Julgelt võib kasutada ka külmutatud spinatit. Edaspidi võid julgelt proovida ka rucolat, lehtpeeti (väga mõnusa maitsega) ja ka tavalisi peedipelseid, porgandipealseid, võilille ja naadi lehti, brokkolit ja brokkoli lehti, lehtkapsast jms. Suurepärase kreemja tekstuuri saad kui lisad smuutile banaani, avokaadot, mangot. Banaan ja mango lisavad ka magusat maitset.  

Tähtis silmas pidada: kuigi smuutid on lihtne toitaineterikas valik, mida on kerge kodust kaasa võtta, on siin teatud tähelepanekud, mida tasub meelde jätta.

  • Smuutisse lisatud banaan tõstab väga järsku veresuhkru taset, mis on sarnane valge suhkru tarbimisele. Insuliini tase veres tõuseb ja kõrgem insuliini ja veresuhkru tase tõstab kaalu. Mida teha? – Lisa teelusikatäis kookosõli ja  kasuta vaid pool banaani. Uuringud näitavad, et väike kogus rasvasid vähendab suhkru eraldumist vereringesse ja ainevahetus on efektiivsem. Kui kasutad banaani asemel marju, on tulemus veelgi parem.
  • Liiga palju rohelist võib mõjutada seedimist, kui seedimine on häiritud, ei omasta me sealt kasulike aineid. Soovitan alustada  80% marjad ja 20% roheline, et keha oluliselt suurema roheliste kogusega edukalt toime tuleks.
  • Liiga palju häid asju võib kokkuvõttes olla halb. Väga toitaineterikaste koostisainete kasutamine nt avokaado, pähklid, jogurt, pähklivõi sisaldavad suures koguses kaloreid. Smuutide tegemisel pole vaja neid välja jätta kuid soovitus on vähendada nende kogust poole võrra.
  • Pea meeles, et sinu blender ei ole portsjoni mõõt. Pole vajadust teha endale terve blenderi täis jooki. Kui sa pole ettevaatlik, siis võid märkamatult koguseid tõstes valmistada kannutäie smuutit, mis on koguni 800 kalorit! Kontrolli portsjonite suurust ka smuutide puhul!
  • Taimse piima kasutamisel on mugav võimalus poes müügil olevaid pakitud taimsete piimade kasutamine. Pea meeles, et lisaks kasulikele ainetele on valmistooted tugevasti töödeldud, sisaldavad säilitusaineid ja paksendajaid. Mis on lahendus? Kasuta pigem kookospiima või tee ise pähklitest või mandlitest piim..

Miks on rohelised smuutid sulle tähtsad?

  • Nad sisaldavad hulgaliselt vajalikke toitaineid, vitamiine, fütotoitaineid, antioksüdante jms.
  • Smuutide valmistamine on kiire ja lihtne, mugav kaasa võtta.
  • Rohelised smuutid on kiudainerikkad. Kiudained puhastavad soolestikku, viivad välja mürkaineid ja liigset kolesterooli.
  • Rohelised smuutid sisaldavad väga vähe kaloreid.
  • Rohelised smuutid aitavad õigesti tarbimisel edukalt kaasa kaalu langetamisele.
  • Rohelised lehtviljad sisaldavad palju naturaalseid põletikuvastaseid aineid, mis aitavad vähendada valu ja kroonilisis põletikke.
  • Rohelised smuutid parandavad naha, juuste ja küünte seisukorda.
  • Rohelised lehtviljad sisaldavad märkimisväärses koguses klorofülli. Klorofülli on vaja mitmete protsesside tarbeks meie organismis, see toimib kui antioksüdant.
  • Roheliste smuutide tarbimine võib vähendada isu magusate ja suhkrurikaste ning rämpstoidu järgi.

Blenderid urisema, naat juba poeb vaikselt mullakamarast välja. Ootan teid kõiki teada andma meie Facebooki grupis, kas oled varem proovinud teha rohelisi smuutisid ja kuidas sulle meeldib?

Meeli Rannastu
kogemusnõustaja
meeli.rannastu@simeonsidieet.ee

Comments are closed.