Kas teadsite, et dr Simeonsi dieedi ajal saab keha piisavalt omega-3 ja omega-6 rasvhapet?

Räägime kõigepealt natuke omega-3rasvhappest.

Omega-3 rasvhapped on eluliselt vajalikud!

Tervislik on niisugune toitumine, kus enamus kaloritest ja rasvadest saadakse taimsetest allikatest, sealhulgas taimsetest õlidest. Peamine probleem tänapäeval on selles, et süüakse valesid rasvu ning ühekülgselt. Seetõttu ei tuleks rasvade tarbimist mitte piirata, vaid suurendada peamiselt taimsete rasvade osakaalu menüüs.

Tuleks jälgida nii rasva koostist kui ka selle kogust toidus – rasvad ehk lipiidid peaksid andma 25-30% päevasest toiduga saadavast energiast. Pähklid ja seemned sisaldavad küll palju rasva ja annavad kaloreid, kuid need rasvad koosnevad peamiselt tervislikest rasvhapetest. Rasvade puhul ei ole vaja kaloreid lugeda, sest sellel ei ole mõtet – oluline on toidu kvaliteet, mida tarbitakse.

Rasvad sisaldavad erinevaid rasvhappeid, millest kõige tervislikumateks võib pidada omega-3 rasvhappeid.

Alfa-linoleenhapeehk omega-3 rasvhape ja linoolhape ehk omega-6 rasvhape on nn. asendamatud rasvhapped ehk siis teiste sõnadega öeldes – neid keha ise ei tooda. Asendamatuid rasvhappeid peame peame saama väljastpoolt toiduga. Omega-3 rasvhapetest moodustab keha ise edasi EPA ja DHA (eikosapentaeenhape ja dokosaheksaeenhape), valmiskujul saame viimaseid merekalast – näiteks lõhest, makrellist, heeringast, hiidlestast.

Asendamatud rasvhapped muudetakse keha rakkudes paljudeks koehormoonideks (prostaglandiinideks, leukotrieenideks, tromboksaanideks), mis mängivad rolli väga paljudes regulatoorsetes funktsioonides (mõjutavad vereringet, immuunsust jne). Need prostaglandiinid, mis tekivad omega-3 rasvhapetest või nende olemasolul omega-6 rasvhapetest, väldivad trombotsüütide ehk vereliistakute kleepumist, parandavad vereringet ning vähendavad põletikke.

Liigsest omega-6 rasvhapete tarbimisest tingituna aga kasvab põletikku tekitavate ja hüübimist suurendavate prostaglandiinide hulk. Nad on väga olulised luude, naha ja limaskestade, soolestiku ning aju terviseks. Aju koosneb 60% rasvadest, omega-3 rasvhapped moodustavad müeliini, neljandik aju kuivainest on DHA.

Omega-3 rasvhapete puudus toob kaasa häired prostaglandiinide ainevahetuses ja närvisüsteemis. Rasvavaese dieedi tulemuseks on energiapuudus, meeleolu kõikumine ning kuiv nahk, juuksed ja küüned. Pikapale tekivad tõsisemad tervisehäired, mille põhjuseks on kehale äärmiselt vajalike polüküllastamata rasvhapete puudus.

MILLAL ON TEGEMIST RASVHAPETE PUUDUSEGA?

  • Kas sul on raske õppida?
  • Kas sul on halb mälu või kontsentratsioon?
  • Kas sul on halb koordinatsioon või häiritud nägemine?
  • Kas sul on kuivad juuksed või kõõm?
  • Kas sul on kuiv või kare nahk ja kalduvus ekseemidele?
  • Kas sul on õrnad, pehmed ja kergesti murduvad küüned?
  • Kas sul on sage urineerimine ja/või janu?
  • Kas sul on premenstruaalne sündroom ja tundlikud rinnad?
  • Kas sa kannatad kuivade, märgade ja sügelevate silmade pärast?
  • Kas sul on põletikulisi protsesse nagu liigesepõletik?
  • Kas sul on kõrget vererõhku või vere lipiide?
  • Kas sul on halb või aeglane haavade paranemine?
  • Kas sul on sundtegusid või sundmõtlemist?
  • Kas sul on foobiaid, ekstreemseid hirme või öiseid košmaare?
  • Kas sa kanantad depressiooni või ärevuse all?
  • Kas sul on krampe või tõmblusi?

Kui vastasid nendele mõnele jaatavalt, võib sul olla omega-3 rasvhapete puudus. Kuna meie menüüs on üldiselt vähe omega-3 rasvhappeid sisaldavaid toite, siis on omega-3 rasvhapete puudus üsna tavaline.

Lina-, chia,- tudra-, kanepi-, kõrvitsa- ja rapsiseemned ja õlid on head omega-3 rasvhapete allikad, mis kaitsevad südamehaiguste, diabeedi ja muude haiguste eest. Omega-3 rasvhappeid leidub ka mitmetes taimedes ja vetikates. Kõige rikkamad õlid omega-3 rasvhapete poolest on chia seemned, linaseemne- ja tudraõli. Põld- ehk õlituder on ristõieliste sugukonda kuuluv taim. Tudraõli on oma omadustelt, tervistavalt toimelt ja kasutusviisilt sarnane linaõliga.

Lina on üks iidsemaid kultuurtaimi, mida kasvatati juba vanas Egiptuses, kus linaõli pandi kaasa muumiatele. Linataime teaduslik nimetus Linum usitatissimum tähendab ladina keeles “kõige kasulikum taim”. Linaseemneid on soovitav vahetult enne tarvitamist jahvatada. Jahvatatult tuleb neid hoida külmkapis tihedalt suletud nõus ja mitte üle kahe kuu.

Et saada erinevaid rasvhappeid õiges vahekorras, soovitatakse tarbida seemnete segu. Seemnete kogusest poole võiksid moodustada näiteks jahvatatud linaseemned, teise poole võrdsetes osades päevalille-, seesami- ja kõrvitsaseemned. Sellist seemnesegu võib raputada hommikupudrule, lisada värskesse salatisse, jogurtisse jne. Kuna omega-3 rasvhappeid sisaldavad päris palju ka kanepi- ja kõrvitsaseemned, siis on soovitav ka neid tarbida.

Linajahu saadakse linaõli valmistamise kõrvalproduktina. Sellesse jääb pärast pressimist vaid umbes viiendik seemnetes sisalduvast õlist. Linajahu on hinnatud kiudainetesisalduse ning lignaanide poolest (mida on palju ka linaseemnetes). Lignaanid on fütoöstrogeenide eelühendid. Kui jämesooles on hea mikrofloora, siis muudab see lignaanid bioaktiivseteks fütoöstrogeenidetaolisteks ühenditeks, millel on prostata- ja rinnavähivastane toime.

Omega-3 rasvhapped oksüdeeruvad kuumuses. Selle protsessi käigus tekivad toksilised oksüdatsiooniproduktid, mistõttu ei sobi külmpressitud linaõli kuumutamiseks. Õli tuleb säilitada kindlasti jahedas ja valguse eest kaitstud kohas, mitte mingil juhul ei tohi tarvitada aegunud või valesti säilitatud linaõli. Seepärast, ostes linaseemneõli, uuri alati, kuidas seda säilitatud on. Säilitamise aeg ei tohiks olla üle aasta, avatuna ning pimedas ja külmas hoituna on see kuni 2 kuud. Kui avad linaõli pudeli, kirjuta sellele peale avamise kuupäev.

Chia seemned on üks võimsamaid supertoite maailmas, sisaldades suurel hulgal omega-3 rasvhappeid. Nende omega-3 ja -6 vahekord on 3:2. Nad on ka ideaalne kiudainete, antioksüdantide, valgu, vitamiinide ja mineraalide allikas. Chia ladinakeelne nimetus on Salvia hispanica, pärit kesk- ja lõuna Mehhikost ning Guatemalast. Chia seemneid kasutasid juba asteegid. Näiteks sisaldavad nad 100g kohta rohkem ja kergemini omastatavat kaltsiumi kui piim, neis on kolm korda rohkem rauda kui spinatis ja 15 korda rohkem magneesiumi kui brokkolis.

Kalad on toiduna väga kasulikud, kuna sisaldavad rohkesti rasvhappeid EPA ja DHA (eriti makrell, anšoovis, sardiin, heeringas, tuunikala, tursk, forell ja lõhe), mida meie keha muidu alfalinoleenhappest (omega-3 rasvhappest) moodustab. Kalas on need rasvhapped juba valmiskujul olemas. Samuti on heaks rasvhapete allikaks kalaõli, mida võib lisandina tarbida.

Omega-6 rasvhapped on ka kasulikud asendamatud rasvhapped, kuid nende tarbimist peaks piirama. Tänapäeva toidus on kahe asendamatu rasvhappe – omega-3 ja omega-6 – vahekord nihkunud omega-6 kasuks määral, mis ei ole enam tervislik. Omega-6 rasvhappeid on palju eeskätt päevalille- ja maisiõlis ning teravilja ja loomsete jahudega toidetud loomade lihas.

Nende rasvhapete ületarbimine soodustab kehas põletikulisi protsesse. Meie esivanemate toidusedelis oli omega-3 ja omega-6 rasvhapete vahekord umbes 1:2. Kaasaegse inimese toidus on nende vahekord aga umbes 1:20-le. Paljude õlide omega-6 sisaldus on kõrge, aga omega-3 nad ei sisalda (päevalilleõli, värvohakaõli jt). Õlide või seemnete segu kindlustab meile need vajalikud rasvhapped õiges vahekorras.

Meditsiinilisel eesmärgil kasutatakse ka kuningakepi- (Evening Primrose), kurgirohu- (borage) ja mustsõstraõli, kuna need sisaldavad gamma-linoleenhapet GLA-d, üht kindlat sorti omega-6 rasvhapet, mis on kasulik veresoontele ning omab põletikuvastast toimet, olles eelühendiks headele koehormoonidele PG1-le ja põletikuvastastele leukotrieenidele.

Allikas: http://www.vianaturale.ee/omega-3-rasvhapped

Dr Simeonsi dieediga langetab inimene oma kehakaalu vaid varurasva arvelt ja seega meie dieedi ajal saab inimene oma varurasvast 1500 – 4000 kcal toitaineid päevas. Ta saab oma varurasvast piisavalt omega-3, omega-6 ja omega-9 rasvhapet.

Kuna omega-3 olemasolu aitab kehal võidelda põletikega, siis on selge, miks dr Simeonsi dieedi ajal inimesel tervis paraneb!

Nüüd saab osta 2€ eest vautšeri (mis võimaldab soetada meie dieedipaketi 70€-ga) siit:
https://www.minuvalik.ee/ee/deal/1681877429/ (salenemise programm)
https://www.minuvalik.ee/ee/deal/3563047344/ (täielik juhend)

Rõõmsat suve jätku teile kõigile!
Aire Kängsep
Dr Simeonsi dieedi konsultant
Telefon: 513 4243
Facebook.com/SimeonsiDieet

Comments are closed.